Verzetten

Materiaalcontrole

Bij alle fietsen wordt gecheckt of ze technisch in orde zijn. Het is verstandig - vooral in het belang van de gezondheid van het kind - om ook het verzet van de fiets conform de KNWU-regels in orde te hebben.

materiaalcontroleAls een prijswinnaar zichtbaar met een veel te zwaar verzet heeft gereden, kan hij/zij gediskwalificeerd worden.

Over verzetten

Een fiets heeft een zogenaamd "verzet".
Dat is de afstand die de fiets aflegt als de trapas precies één keer ronddraait.
Als je een heel groot voortandwiel bijvoorbeeld met 52 tandjes en een heel klein achtertandwiel hebt met bijvoorbeeld 13 tandjes dan gaan de achterste tandwieltjes (en dus het achterwiel) 4 keer rond als het voorste tandwiel, dus de trapas 1 keer rond draait, 52 :13 = 4. Als je achterwiel 28 inch is en dan dus een omtrek heeft van bijvoorbeeld 2,1 meter leg je dus per trapas omwenteling 4x2,1 dus 8,4 meter af. Dan zegt men: je verzet is 8,4 meter.

De KNWU heeft bepaald dat kinderen niet te zwaar mogen trappen om de knieën niet te zwaar te belasten en omdat iedereen van dezelfde categorie gelijke kansen moet hebben, met een zwaarder verzet kan je tenslotte veel harder sprinten als je daar de kracht voor hebt.
Daarom hebben ze daar een lijstje voor gemaakt.

In de volgende tabel staat het maximaal toegestane verzet per categorie (op de weg):

Categorie maximaal toegestaan
verzet
1 5,46 m
2 5,46 m
3 5,78 m
4 5,78 m
5 6,14 m
6 6,14 m
7 6,55 m

(voor het veldrijden en het fietsen op de baan gelden afwijkende maximale verzetten)

Vaak wordt door de jury gecontroleerd of je verzet niet te zwaar is.
Die controle kan voor of na de wedstrijd plaatsvinden.
De jury maakt daarbij gebruik van een meetlat.
Je ketting wordt eerst op het grootste voortandwiel en het kleinste achtertandwiel gelegd.
Eén pedaal wordt precies in de laagste stand gedraaid.
Daarna wordt je fiets achteruit gereden langs een meetlat totdat hetzelfde pedaal weer precies beneden is, de trapas is dan precies één keer rond gedraaid.
Op de meetlat is dan te zien welke afstand er is afgelegd, dus hoe zwaar je verzet is.
Dit zou je ook zelf kunnen doen.

Het maximale verzet dat op een fiets zit, kan ook worden berekend:
neem de omtrek van het achterwiel met opgepompte band, vermenigvuldig dit met het aantal tanden van het (grootste) voortandwiel, en deel de uitkomst door het aantal tanden van het kleinste achtertandwiel.

In formule:

Verzet =

wielomtrek x aantal tanden grootste voortandwiel

aantal tanden kleinste achtertandwiel

 

Wielomtrek bepalen

De wielomtrek kun je eenvoudig en nauwkeurig als volgt bepalen:

Dit is nu de wielomtrek.

Tabellen met een bepaalde wielmaat waar een bepaalde wielomtrek bij zou horen zijn niet betrouwbaar omdat de grootte van je buitenband ook bepalend is voor de wielomtrek en die kan van merk tot merk verschillen.
Let dus ook goed op als je een nieuwe achterband monteert die net iets groter is, bijvoorbeeld 25 mm in plaats van 23 mm. Je hebt dan ook een iets zwaarder verzet dat dan misschien net te groot is.

Je kunt hiermee dus exact uitrekenen wat de meest gunstige tandwielcombinatie is die het maximaal toegestane verzet zo dicht mogelijk benadert.

Verzettentabel

trapstelAls je excel op je computer hebt kun je door op het plaatje hiernaast te klikken een verzettabel vinden. Nadat je je categorie en wielomtrek hebt ingevuld, zie je welke tandwielcombinaties je wel (groen) en niet (rood) mag gebruiken.